WINTERWEER OP KOMST

De strooiploegen zijn weer ingeroosterd

In alle rust staan ze op het Spaarnelanden-terrein in Haarlem: twee witte silo’s, wachtend op de winter. Elke silo is tot de nok gevuld met 400 ton strooizout. “Met een beetje winter is het hier binnenkort weer een komen en gaan van strooiwagens. We treffen nu al de voorbereidingen.”

Richard van Broekhuizen

Richard van Broekhuizen vertelt graag over zijn werk als teamleider Gladheidsbestrijding bij Spaarnelanden. Trots laat hij de hal zien waar de strooiwagens al staan opgesteld. Verderop, in de werkplaats, staan er nog een paar op de brug voor het laatste onderhoud. In de herfst begint het weer te kriebelen voor Richards afdeling: dan zijn ze druk met roosters opstellen, materieel nalopen en alle routes uitproberen.

Routes testen Vanavond spreekt Richard de nieuwe medewerkers van de strooiploegen toe. Om ze vertrouwd te maken met het materieel en de manier van strooien mogen ze voor het eerst mee om de routes te testen.

Ze zijn al ingeroosterd en kunnen straks midden in de nacht worden opgeroepen als het glad dreigt de worden. Richard: “Binnen een half uur na een groot alarm moet de hele ploeg kunnen uitrukken. Met zes strooiwagens en vijf kleinere voor de fietspaden gaan we dan de weg op. Soms sneeuwt het zo hard dat de ploeg na 13 uur buffelen moet worden afgelost. Maar hoe bar de situatie ook wordt, de sfeer hier is altijd heel speciaal. Per shift hebben we al gauw 14 man op de been, ook midden in de nacht. Bij ons in de kantine zorgen we dan dat ook de catering erbij is. Want van strooien krijg je honger…”

Speciaal voor bruggen en viaducten zet Spaarnelanden nog twee extra strooiers in. “Daar strooien we handmatig; onze strooiwagens kunnen er niet bij.” En die zoutkisten op de bruggen in de stad? “Daar mag iedereen gebruik van maken, graag zelfs! Samen houden we de straten in de winter bereikbaar.” Andere hotspots waar Spaarnelanden extra strooit, zijn de ingangen bij bejaardentehuizen en de uitritten voor hulpdiensten zoals politie, brandweer en ambulances. Ook het Haarlemse stationsplein heeft extra strooi-aandacht nodig. “Het grote oppervlak natuursteen daar kan in de winter spekglad worden”, laat Richard weten.

Data en schouwen Op verschillende plekken in Haarlem houden sensoren in het wegdek in de gaten hoe het weer ter plekke is. Gecombineerd met de data van het KNMI ontstaat er een strooiadvies. “Onze coördinator beoordeelt dan of strooien ook echt nodig is. Want er spelen nog andere factoren mee, zoals de temperatuur van het zeewater en de buienradar.

Soms rij ik zelf nog eerst met de elektrische auto de stad in om de situatie op verschillende plekken goed te beoordelen. Vanwaar al die moeite? Strooien is natuurlijk niet zo goed voor het milieu. We werken bovendien met gemeenschapsgeld, dus daar gaan we zorgvuldig mee om. Dus schouwen we regelmatig, gewoon om te controleren of uitrukken ook echt nodig is.”

Dat uitrukken doen de strooiers liefst ruim voordat de spits losbarst. “Het laatste wat je wilt is dat de strooiwagen in de verkeersdrukte komt stil te staan. Daarom komt het regelmatig voor dat ik al om 3 uur opsta om de voorbereidingen te treffen zodat onze ploeg nog in de vroege ochtend kan gaan strooien. Nee, vroeg opstaan vind ik niet erg. Dat hoort een beetje bij dit vak.”

Extra trainingen De roosters worden samengesteld uit medewerkers die normaal gesproken het afval inzamelen. Ze kiezen er vrijwillig voor om het strooien erbij te doen, waarbij het natuurlijk helpt dat ze er een toeslag voor krijgen. Speciaal voor dit werk volgen ze extra trainingen, waaronder een slipcursus. Ook deze dienst van Spaarnelanden is VCA-gecertificeerd, wat betekent dat het werk zo veilig mogelijk gebeurt.

Terug naar de zoutsilo’s. Het zout hierin is steenzout en komt uit Duitse zoutmijnen, vertelt Richard. “Het is het schoonste zout dat we kunnen krijgen. We zoeken wel naar milieuvriendelijker alternatieven, maar die hebben we nog niet gevonden. We maken het zout nat bij het strooien. Dan blijft het beter liggen en dooit de gladheid sneller weg. Ook voegen we een kleurstof toe, zodat we vooral in het donker goed kunnen zien waar we al gestrooid hebben.”

Dit artikel heeft raakvlakken met de volgende VN Duurzame Ontwikkelingsdoelen:

Meer weten over onze impact? Op onze website lichten we dit verder toe.