HAARLEM BETER BEREIKBAAR
Nieuwe website biedt bezoekers zicht op parkeermogelijkheden
Wie wel eens met de auto een vreemde stad heeft bezocht, weet hoe lastig het is om gewaar te worden wat de geldende parkeerregels en -tarieven zijn. Is een parkeergarage echt zoveel goedkoper dan straatparkeren? Waar vind ik een oplaadpunt? En hoe ontdek ik tot hoe laat je ergens moet betalen? In Haarlem is er sinds kort één website voor alle parkeerinfo.

Leonie Wilmink
HAARLEM BETER BEREIKBAAR
Nieuwe website biedt bezoekers zicht op parkeermogelijkheden
Wie wel eens met de auto een vreemde stad heeft bezocht, weet hoe lastig het is om gewaar te worden wat de geldende parkeerregels en -tarieven zijn. Is een parkeergarage echt zoveel goedkoper dan straatparkeren? Waar vind ik een oplaadpunt? En hoe ontdek ik tot hoe laat je ergens moet betalen? In Haarlem is er sinds kort één website voor alle parkeerinfo.


Leonie Wilmink
Sinds januari is er een website met alle informatie over parkeren in Haarlem. Inwoners en bezoekers aan de stad kunnen terecht op de portal van www.haarlembereikbaar.com. Een dienst van Spaarnelanden, die vrijwel alle openbare parkeergarages in Haarlem beheert. Leonie Wilmink, unitmanager Parkeerservice, stond aan de basis van deze ontwikkeling. Ze legt uit dat parkeren een van de domeinen van Spaarnelanden is. “Weinig mensen weten dat we namens de gemeente Haarlem momenteel zes openbare parkeergarages en vier bewonersgarages beheren. Maar ook de parkeermeters op straat en een vijftal fietsenstallingen in het centrum worden door ons beheerd.”
Spaarnelanden als huismeester van parkeergarages dus, en als facilitair manager in de openbare ruimte. Daarmee voegt Parkeerservice een belangrijk ingrediënt toe aan duurzame stadsmobiliteit. Want die hangt nauw samen met het autogebruik in de openbare ruimte. En om in het drukke Haarlem al het autoverkeer zo efficiënt mogelijk door de stad te loodsen is goede informatie nodig. “Dus bedachten we dat er wel eens behoefte kon zijn aan één website met alle informatie over het parkeeraanbod in Haarlem. Volledig en overzichtelijk. Zoiets was er nog niet. Het bleek een schot in de roos. We zien het als een belangrijke bijdrage aan de doelstelling van de gemeente om auto’s zoveel mogelijk in de garages te laten parkeren. Want minder auto’s in het centrum betekent een prettiger beleving van de openbare ruimte.”
Binnen drie clicks Bezoekers en inwoners kunnen via haarlembereikbaar.com snel zien hoeveel straatparkeren kost ten opzichte van een plek in een parkeergarage, welke abonnementen je kunt aanschaffen en waar je welke voorziening kunt vinden. Parkeergarages, overdekte fietsenstallingen, oplaadpunten en parkeerzones: alles is hier overzichtelijk bij elkaar gezet. Je kunt daarnaast per locatie eenvoudig zien wat de aanwezige voorzieningen zijn, zoals het aantal mindervalidenplekken en het aantal aanwezige elektrische laadpalen. “Het doel is dat je met maximaal drie clicks alles kunt vinden”, zegt Wilmink. “Ook actuele informatie over werkzaamheden en parkeertarieven kun je hier terugvinden en in de toekomst kun je ook de beschikbaarheid van vrije parkeerplekken op de website vinden. Dit kan er uiteindelijk toe bijdragen om het aantal vervoersbewegingen in de stad te verminderen.” Nieuwe diensten en selfservice Via de website biedt Parkeerservice ook eigen producten aan: “Dan moet je denken aan parkeerkaarten en abonnementen voor de openbare parkeergarages. Bijzonder is ook dat mantelzorgers en binnenstadbewoners hier een speciaal abonnement kunnen aanvragen. En bedrijven regelen hier eenvoudig de korting voor gasten en klanten, bijvoorbeeld voor hotels en restaurants in de binnenstad.” In een volgende fase wordt het ook mogelijk dat klanten hier via een inlognaam alle Haarlemse parkeerzaken zelf kunnen regelen: “Een 24/7-portaal, altijd beschikbaar. Bijvoorbeeld voor automatische afschrijvingen, aanpassen van je kenteken voor de kentekenherkenning bij de slagboom en inzage in facturen. De plannen liggen er al, maar we zijn nog druk bezig achter de schermen om dit later succesvol te implementeren.”

Binnen drie clicks Bezoekers en inwoners kunnen via haarlembereikbaar.com snel zien hoeveel straatparkeren kost ten opzichte van een plek in een parkeergarage, welke abonnementen je kunt aanschaffen en waar je welke voorziening kunt vinden. Parkeergarages, overdekte fietsenstallingen, oplaadpunten en parkeerzones: alles is hier overzichtelijk bij elkaar gezet. Je kunt daarnaast per locatie eenvoudig zien wat de aanwezige voorzieningen zijn, zoals het aantal mindervalidenplekken en het aantal aanwezige elektrische laadpalen. “Het doel is dat je met maximaal drie clicks alles kunt vinden”, zegt Wilmink. “Ook actuele informatie over werkzaamheden en parkeertarieven kun je hier terugvinden en in de toekomst kun je ook de beschikbaarheid van vrije parkeerplekken op de website vinden. Dit kan er uiteindelijk toe bijdragen om het aantal vervoersbewegingen in de stad te verminderen.” Nieuwe diensten en selfservice Via de website biedt Parkeerservice ook eigen producten aan: “Dan moet je denken aan parkeerkaarten en abonnementen voor de openbare parkeergarages. Bijzonder is ook dat mantelzorgers en binnenstadbewoners hier een speciaal abonnement kunnen aanvragen. En bedrijven regelen hier eenvoudig de korting voor gasten en klanten, bijvoorbeeld voor hotels en restaurants in de binnenstad.” In een volgende fase wordt het ook mogelijk dat klanten hier via een inlognaam alle Haarlemse parkeerzaken zelf kunnen regelen: “Een 24/7-portaal, altijd beschikbaar. Bijvoorbeeld voor automatische afschrijvingen, aanpassen van je kenteken voor de kentekenherkenning bij de slagboom en inzage in facturen. De plannen liggen er al, maar we zijn nog druk bezig achter de schermen om dit later succesvol te implementeren.”
Ook voor als je met je boot komt
Behalve de bereikbaarheid op straat behandelt de website ook de bereikbaarheid via de vele vaarroutes die Haarlem rijk is. Speciaal voor mensen die Haarlem met hun boot bezoeken staat hier alle informatie over ligplaatsen, bruggengeld en de locaties van betaalterminals.
Nog verder weg ligt de ontwikkeling dat dit soort systemen direct kunnen communiceren met de navigatie in de auto. Pas dan is er echt sprake van een slimme stad die vervoersbewegingen van minuut tot minuut optimaliseert, legt Leonie uit: “Je auto geeft dan de route naar de parkeergarage waar nog plek is en biedt een optie met korting aan voor garages met overcapaciteit. Ook wegwerkzaamheden in de stad kunnen dan in de route worden meegenomen. De techniek is er al en in Duitsland wordt daar op kleine schaal al mee geëxperimenteerd. Wie weet over een paar jaar ook in Haarlem…”
REAGEREN? Mail Leonie Wilmink, lwilmink@spaarnelanden.nl