ALTERNATIEF PARKEREN

Mobility hubs leiden stadslogistiek straks in goede banen

ALTERNATIEF PARKEREN

Mobility hubs leiden stadslogistiek straks in goede banen

Vervoer gaat in de nabije toekomst misschien niet meer zo lineair als we gewend zijn. Overstapplaatsen aan de stadsrand zijn straks niet meer weg te denken in de keten van A naar B. Haarlem experimenteert met smart mobility hubs en last mile delivery. Alles om de stad te ontzien.

Bij hotel Van der Valk in Haarlem-Zuid staat sinds kort een snellader. Eenzelfde exemplaar staat ook in bedrijvenpark Waarderpolder aan de Ingenieur Lelyweg. Ze vormen het begin van wat straks de iZoof Mobility Hubs moeten worden, vertelt Esther Sluiters, woordvoerder bij Spaarnelanden voor dit project: “Met de snelladers willen we allereerst ervaring opdoen met verbetering van de laadinfrastructuur in de stad. Elektrisch laden is voor veel mensen nog relatief nieuw. Daarom onderzoeken we nu hoe mensen hier gebruik van maken. Maar uitbreiding naar een compleet overstapsysteem op de Mobility Hub staat zeker op de agenda.”

In opdracht van overheden

Dit soort kleinschalig duurzaam vervoer van en naar de stad wordt nu ontwikkeld in opdracht van verschillende overheden. De provincie, de MRA, Rijkswaterstaat en de gemeente Haarlem ondersteunen deze initiatieven voor duurzame mobiliteit ook met subsidie. Dit alles als proef om te leren hoe een centraal overslagpunt met last mile transport rendabel kan worden neergezet.

Een voorlopige flyer over de iZoof Mobility Hub is al klaar en geeft een handig overzicht van wat we in de toekomst mogen verwachten. ‘Begin of eindig je reis bij onze iZoof Mobility Hub en kies hoe jij snel op je bestemming komt.’ staat er in de inleiding. Met als belofte: volop keuze uit verschillende vormen van duurzaam vervoer, op een makkelijk bereikbare plek aan de stadsrand. Bij Van der Valk kunnen hotelgasten straks hun elektrische auto snel opladen en ondertussen verder reizen met een leenfiets, taxi, e-scooter of bus. En er staan deelauto’s klaar voor wie met een taxi arriveert. “Er is nu een snellader en Van der Valk wil dit uitbreiden tot een laadplein. Daarnaast staat er nu een lader voor deelauto’s en komen er andere vormen van mobiliteit. Voor het hotel is het ook een plus om allerlei vormen van duurzaam vervoer te kunnen aanbieden. De Mobility Hub is er straks voor alle inwoners die de stad uit willen, of juist bezoekers die de stad in willen.”

Zo makkelijk mogelijk

Wat Spaarnelanden betreft is Haarlem een ideale stad om alternatieve vormen van vervoer te onderzoeken, verklaart Sluiters: “Haarlem is een drukke stad met veel autoverkeer, files en luchtvervuiling. Om die druk te verminderen zien wij veel in dergelijke hubs. Daarmee kunnen we Haarlem beter bereikbaar maken. Bovendien is het goed voor de leefbaarheid in de stad.” Daarbij tekent ze aan dat zo’n hub meer is dan een verzameling duurzame vervoersmiddelen. Een bijbehorende app moet het de toekomstige hub-gebruikers zo gemakkelijk mogelijk maken om over te stappen: door snel een parkeerplek en aanvullend vervoer te reserveren en direct af te rekenen bijvoorbeeld. Spaarnelanden heeft hiervoor nu software ontwikkeld die, als de hub live is, wordt getest onder een pilot-groep klanten.

Hotels enthousiast

Ook in Zandvoort lijkt de tijd rijp voor een smart mobillity hub, zo blijkt uit een recent onderzoek onder eigenaren van verblijfsaccommodaties, verblijfstoerisme en inwoners. Voor de hotels en bed&breakfasts is het vervelend dat hun gasten geen parkeerplek voor de deur kunnen vinden. Gasten geven ook aan dat ze dit vervelend vinden en dat ze vaak rondjes rijden op zoek naar een plek. Verblijfstoeristen kijken na aankomst niet meer om naar hun voertuig en geven aan behoefte te hebben aan andere modaliteiten om de regio te verkennen, zoals een fiets om een tocht door de duinen te maken. En inwoners geven aan dat ze de parkeerdruk zat zijn en klagen over de leefbaarheid van hun dorp.

Arthur Verdaasdonk, unitmanager Zandvoort, ziet veel haakjes om door te pakken met een mobility hub voor badgasten. “We hebben eigenaren van verblijfsaccommodaties het idee van een hub voorgespiegeld en daar werd meteen enthousiast op gereageerd. Ook gezien de respons van het onderzoek denken we daarom dat een hub een heel interessant idee kan zijn om meerdere vliegen in één klap te slaan. Zandvoort heeft een aantal locaties buiten het centrum waar een dergelijke voorziening zeker ontwikkeld kan worden.”

Last mile delivery hub

Op het gebied van hubs doet Spaarnelanden ook ervaring op met elektrisch goederenvervoer. De afgelopen jaren bijvoorbeeld door met een elektrische vrachtauto lege batterijen op te halen langs alle supermarkten en elektronicazaken in Noord- en Zuidholland. Bij Spaarnelanden is zo een klein overslagstation ontstaan voor duurzaam goederenvervoer van en naar retail.

Last mile delivery hub

Op het gebied van hubs doet Spaarnelanden ook ervaring op met elektrisch goederenvervoer. De afgelopen jaren bijvoorbeeld door met een elektrische vrachtauto lege batterijen op te halen langs alle supermarkten en elektronicazaken in Noord- en Zuidholland. Bij Spaarnelanden is zo een klein overslagstation ontstaan voor duurzaam goederenvervoer van en naar retail.

Wat Spaarnelanden betreft is dit het begin van verduurzaming van de last mile in de aanvoerketen. Binnen het project wil het bedrijf haar dienstverlening vergroten door de levering van goederen op dit laatste stukje transport duurzaam te verzorgen, in samenwerking met partners. Een voorbeeld van zo’n samenwerking is Hurby, een dienst die met een elektrisch wagentje pakketjes ophaalt bij winkels en ’s avonds aflevert bij de mensen thuis.

REAGEREN? Stuur een mailtje naar communicatie@spaarnelanden.nl